-
- INFORMATOR - ZAGADNIENIA
NIEOBOWIĄZUJĄCE NA MATURZE 2025 - DODATEK DO REPETYTORIUM
STEREOMETRIA - DARMOWY PORADNIK O NAUCE
- PLANSZE I ZADANIA INTERAKTYWNE
- PEWNIAKI MATURALNE
- TESTY ON-LINE
- MATURA Z MATEMATYKI 2025 ODPOWIEDZI
- ARKUSZE MATURALNE CKE
- TABLICE MATEMATYCZNE
- PODSTAWA PROGRAMOWA
- ZASADY MATURALNE - WAŻNE!
- KURS MATURALNY ON-LINE W FERIE
- WYPOŻYCZALNIA KSIĄŻEK ON-LINE
- ODBIERZ DARMOWĄ PŁYTĘ CD
- KURS EKSPRESOWY - INFORMACJE
- KURS EKSPRESOWY - ZAPISY
- KURS FERYJNY 2015
- WAŻNE INFORMACJE
- INFORMATOR - ZAGADNIENIA
-
SKLEPZAMÓWIENIA
GRUPOWE
Dariusz Kulma poprowadził Największą Lekcję Matematyki dla Maturzystów w Polsce
akt. 22.09.2018 09:0818 września 2018 na Wydziale Humanistycznym Uniwersytetu Szczecińskiego odbyło się wyjątkowe spotkanie dla maturzystów z całej Polski. Pierwszy raz w historii 1000 maturzystów uczestniczyło w lekcji matematyki i to wyjątkowej lekcji, bo z dowodów matematycznych.A co o Lekcji mówi pomysłodawca tego przedsięwzięcia - Dariusz Kulma?
Od dawna marzyłem o przeprowadzeniu dużej lekcji matematyki. Nosiłem taki pomysł w głowie od kilku lat. Na wykładach motywujących spotykam się z coraz większymi grupami słuchaczy. Pomyślałem, że skoro mogę powiedzieć wykład dla 500 uczniów, to może udałoby się przeprowadzić również lekcję matematyki dla tak dużej grupy osób, a może i większej. Przy współpracy z Perspektywami, które są głównym organizatorem Salonów, zaczęliśmy rozmawiać o realizacji pomysłu największej lekcji dla maturzystów w Polsce. Potrzebowaliśmy dużej auli i taką znaleźliśmy na Uniwersytecie Szczecińskim. Jak usłyszałem, że może pomieścić 1000 osób, to początkowo trochę się przeraziłem. Nie byłem pewien czy na kilka tygodni przed lekcją uda nam się zebrać tak wielką liczbę maturzystów, ale na 10 dni przed lekcją okazało się, że wszystkie miejsca na to wydarzenie zostały zarezerwowane. Od lat pracuję z maturzystami, a ostatnio również szkolę nauczycieli i często widzę problem komunikacyjny pomiędzy nauczycielami a uczniami. Nauczyciele mówią czasem, że młodzież to dziwne pokolenie, że coś z nim nie tak, że interesuje ich tylko ‘siedzenie w telefonach’. Sam jednak widzę, że na moje zajęcia w różnych miejscach Polski zawsze przychodzi mnóstwo osób. Pomyślałem, że trzeba coś z tym zrobić i pokazać, że tym młodym ludziom jednak się chce. Zawsze można im dać do wyboru udział w czymś zwykłym – albo w wyzwaniu. I może się okazać, że młodzież w to wejdzie. Sam fakt, że młodzież tak licznie się na lekcję zgłosiła, jest dla mnie wielkim sukcesem. Tematem lekcji będą dowody matematyczne. To bardzo wymagające zagadnienia, więc tym bardziej cieszy mnie fakt, że niektórzy, żeby wziąć udział w lekcji, musieli przejechać 200 i więcej kilometrów.
- To podsumujmy Lekcję…
Było trochę stresu, bo to jednak ogromne wydarzenie. Już na godzinę przed lekcją emocje sięgały zenitu. Wyszedłem na moment przed budynek Uniwersytetu Szczecińskiego, aby udzielić wywiadu tamtejszej telewizji i zobaczyłem kilkaset osób czekających na lekcję. To zrobiło na mnie duże wrażenie. Na sali oprócz 1000 maturzystów było również kilkudziesięciu nauczycieli matematyki, ale również kilkunastu dziennikarzy. Kamery przysłały dwie stacje telewizyjne. Sporym utrudnieniem było to, że nie miałem możliwości pisania. Miałem tylko ekran i plansze interaktywne, które przygotowuje w specjalnym matematycznym programie GeoGebra, więc dodatkowe „dopiski” na ekranie nie wchodziły w grę. Jedno takie zadanie (planszę interaktywną) przygotowuje się co najmniej kilkadziesiąt minut, więc i przygotowania trwały ponad tydzień. Ogólnie ta kwestia skali była zaskakująca i logistycznie to również było wyzwanie. Na naszej drukarce w Elitmacie materiały drukowały się półtorej doby. Ponad 3600 kartek z zadaniami na dowodzenie! Nawet samo rozdanie tych materiałów przez 6 osób trwało kilkanaście minut. Cieszę się jednak, że wszystko przebiegło dość sprawnie, a widząc setki osób, które naprawdę z zaangażowaniem pracowały, niesamowicie się cieszyłem. Nie było ocen, ale były pochwały i czuło się atmosferę pracy. Jednym zdaniem można podsumować: „to naprawdę się udało!!!”
MATURA
2025
Z MATEMATYKI